Stockholms Filmfestival



Äntligen är det snart dags för årets upplaga av
Stockholms Filmfestival! Trots att plånboken skriker, håller jag för munnen och planerar på att köpa biljett till minst lika många filmer som jag gick på förra året. De som jag är intresserade att se är Hooked, Mermaid, Gomorra, Happy-Go-Luck, Tokyo!, Duchess (Tradition att se ett kostymdrama med Hermine och Ru varje år, förra året var det franska Angel, förrförra Pride & Prejudice).

Mina kanske-filmer inkluderar Baz Lahrmann's Australia med Nicole Kidman och Hugh Jackman, The Good, the Bad, the Weird, En Julberättelse (Bara för att det snart är jul + att Catherine Deneuve är med) Transsiberian, och Acné. Egentligen verkar Australia lite väl chickflick-aktigt kärleksdrama och jag har inte riktigt lust att betala för att se en sån film på bio. Anledningen till att jag ens överväger är pga att Baz Lahrmann är en bra regissör så det finns en stort chans att den inte alls kommer vara som jag tänker mig...
För övrigt vill jag undvika att falla på amerikanska filmer. Mest för att det är relativt lätt att få tag i en amerikansk film (vare sig köp eller nerladdning) om man en natt skulle vakna kallsvettig och får för sig att se en. Att få tag på en iransk, taiwanesisk eller kanske rumänsk film med sub är däremot snäppet svårare och därför tycker jag man ska ta sig chansen att se något annorlunda nu när chansen ligger på ett fat framför en och bara väntar. Vill man se amerikanskt är det bara att slå på Tv:n eller datorn.

Det är något riktigt oerhört mysigt med filmfestivalen. När jag var yngre var jag helt inställd på att filmfestivalen endast var till för kända eller rika personer och att såna som jag inte platsade in där. Lyckligtvis hade jag fel, fel, fel! Luffare eller Sturehäng, ack, film för främlingar tillsammans under ett och samma tak och bryr sig inte om vem du är eller vart du kommer ifrån.

Festivalen kommer pågå mellan 20 nov - 30 nov

Kommentarer
Postat av: Nilla

Ah! mermaid går här nu, blev överraskad när programmet gick ut online och sen såg affischen på biograferna. Du får säga om den var bra^^



det finns en riktig snygging i good,bad,weird och vi kan säga såhär: han är inte god eller weird. ;)

2008-11-03 @ 13:52:54
Postat av: N

Oh... snygga baddisar, det säger man aldrig nej till... ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback