8. Glass Mask


image43

Genre: Drama
Avsnitt: Två säsonger á 12 avsnitt + ett specialavsnitt (som btw sög ;) Man får bara vara B till en viss grad tycker jag.)
Var?
Veoh.com

Glass Mask (Garasu no Kamen) är den äldsta draman och förmodligen mest B av serierna här i top 10. Jag tror nog faktiskt ingen annan gillar den så pass mycket som jag gör, eftersom den just är så B och 90-talig. Min kärlek för den beror förmodligen att mangan (som började skrivas på 70-talet) är så otroligt grym, "retro" som fröken A skulle säga och snyggt ritad.

Om man hatar teater lär man inte tycka om den här... eller?

Serien handlar kortfattat om en liten 15-årig flicka som bor ensam med sin mamma, är inte vidare duktig i skolan, ser inte speciell ut och jobbar i nudelrestaurang med sjuka morsan. Låter inte speciellt kul, tills hon en gång upptäcker sin passion här i livet - teatern. Hon ger sig in i teatern och filmens värld, tar an sig en glasmask efter den andra (Roll) för att försöka nå sitt mål att spela den ultimata rollen "Crimson Goddess". Under vägen stöter hon inte bara på mycket trubbel, framför allt från folk i branschen som stör sig på att hon är så naiv och gör allt instinktivt, men även kärlek och hat.

Som sagt, förmodligen ingen serie man bör se om man är nybörjare till asiatiska serier, utan kanske om man har sett några moderna och har lust att se hur det såg ut på 90-talet, för det är en otroooooooligt stor skillnad. Kameramässigt framför allt. Jag skulle dock vilja se en remake av den här...tror den skulle kunna bli så mycket bättre än vad den redan är. Dels för att relationen mellan tjejen (Som heter Maya) och Hayami i serien, blir så creepy och äcklig för att det ser ut att vara 20 år mellan dem, när det egentligen ska vara typ 9-10 år mellan dem. Och 10 år kan vara creepy nog bara det tycker jag, beroende på förhållandena...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback