Thy name is Oscar



Snart är det dags för Oscar-galan igen (22/23:e feb), och även här har japanerna börjat att ladda upp inför spektaklet! Överallt i tidningarna kan man bla läsa om vilka filmer som lyckats dra åt sig mest guldgubbar och vilka biografer som visar dem innan det är dags för den stora kvällen. Jag vet inte om jag kommer kunna se den live i år dock, av den enkla anledningen att min TV bara har skitkanaler. Nåja, one way or another tänker jag se den. Även om det innebär att man l-host-a-host-dd-host-a-host-r ner den...

Såg The Curious Case of Benjamin Button häromdagen. Verkligen annorlunda film måste jag säga. Det tar ett tag för filmen att sjunka in. Själva storyn i sig själv känns som någonting Tim Burton var född för att ploppa ut, men ju mer man tänker efter så känns det faktiskt ganska bra att Burton inte gjorde den. Dels för att han redan gjort Big Fish, vilket ungefär är i samma stuk som Benjamin Button, och dels för att jag tyckte det var kul att filmen höll en så ovanligt realistisk ribba. Det kändes helt naturligt att Brad Pitt föddes som en liten 90-år-gammalt litet russin. Helt naturligt att han vid 47 års ålder ser exakt ut som han gjorde i Fight Club 1999.

Det enda negativa med filmen är att ingen av huvudrollerna lyckas vinna över en som åskådare. Visst, de spelar ju inte precis dåligt, de är ju trots allt två bigshots: Brad Pitt och Cate Blachett. Men på något oundgrundligt sätt har det inte det där lilla magiska som bla gjorde att man blev mållös, gråtfärdig och glad första gången man såg Forrest Gump med Tom Hanks. Tekniskt sätt är Benjamin Button otrolig, men lite mer zazz hade gjort min filmdag. Om den vinner alla 11 nomineringarna återstår att ses...

Kommentarer
Postat av: denise

herregud är det en ny sagan om ringen eller v-a-a-d? har den 13 nomineringar? sånt där är så fult, amerikanare som älskar filmer där mycket pengar gått åt. aja, den kanske är bra, alltid lika kul med dina recensioner. kan tänka mig att cate blanchett och brad pitt inte har så mycket personkemi, men vad vet jag som inte sett filmen.



förresten, jag frågar dig istället för att kolla upp :P vilket datum är oscargalan och vem hostar?

jag älskar den men brukar spela in den, orkar inte hålla mig vaken så jag får alltid hålla för öronen och hålla mig borta från internet, nyheterna och tidningar dagen efter.



haha, låång kommentar. jag blev så taggad av ditt inlägg :D:D

2009-01-29 @ 00:58:41
Postat av: N

Oj, 11 var det visst. typo. Men jaa det är du rysligt mycket det med.... Årets LOTR... hmm, tja relationen mellan Pitt och Blanchett är inte sådär charmig som man kanske önskat, men det är inget man direkt stör sig på... kul att ngn läser, trots min crappiga svenska =)

oscar är den 22:e i Sverige tror jag... kl 2.00... och i år är det Hugh Jackman som leder galan. Lite ovanligt att ha en icke-komiker, men kan bli bra... Hah jag brukar alltid försöka se hela men somnar typ vid 5.30... ;)

Postat av: denise

ah, hugh jackman just det. jag tror nog att han klarar av det jobbet bra, han kan nog vara rolig om han vill. hoppas han hittar på nåt lite annorlunda...

2009-01-29 @ 11:53:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback