Lost in Austen



Visst har vi alla drömt om att en dag plötsligt hitta en hemlig dörr som leder rakt in i böckernas värld. När jag var liten hoppades jag inget mer än att råka springa in i väggen på plattform 9 3/4 och komma med Hogwarts Expressen. Den drömmen dog ganska fort, i och med man läste i tidningen hur folk hade springit in i väggarna på Kings Cross för att se om det verkligen fungerade.

Jane Austen är en annan historia. Vore det inte alldeles underbart att bara hoppa in i Pride and Prejudice ett tag och bara titta på Mr. Darcy? Kanske höra lite av hans vältaliga och dissiga remarks mot alla andra och sedan bara hoppa tillbaka till verkligheten. I den brittiska mini-serien Lost in Austen från 2008 hittar Amanda Price, en stor Austen-nörd, en dörr i hennes badrum som bokstavligen leder in till Pride and Prejudice - tja, början av boken. Hennes närvaro (och Elizabeths frånvaro) gör att boken inte alls utspelar sig som hon förväntat sig. Detta måste hon förstås göra någonting åt (well duh).

Jag känner mig djäkligt feel-goodig. Det är som att läsa/se Pride and Prejudice för första gången... fast samtidigt inte, eftersom det är bokstavligt bokens värld man upplever, inte de specifika händelserna. Snart tillbaka, måste se mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback