Wallander

Jag har aldrig sett en enda Wallander film, läst en enda Wallander-bok. Trots detta känner jag mig överraskande hemma i BBC's brittiska version av Wallander där Kenneth Branagh spelar titelrollen. Såg piloten härom veckan. Otroligt vackert foto. Blått, gult, svart. Det är nästan bara dessa färger som används i piloten och jag kan inte undgå från att älska det. Trots att alla pratar engelska känns det verkligen som det är svenskt. Visst, första avsnittets mördare kan ha varit lite förutsägbar men hey, första avsnitt är menade att försöka dra in människor i något. Varför inte kasta ett ben åt åskådarna för den här gången och låta dem vara lite stolta över sig själva för att ha listat ut gärningsmannen.

Det är lite den där somriga Morden i Midsommer känslan man får igen, fast utspelad på en helt ny plats och med en ny kultur (Tja, det utspelar ju sig i Skåne). Även om de pratar engelska känns det lite kul att se svenska flaggor och svenska skyltar lite här och där i bakgrunden. Längtar till att se fortsättningen. Svenska Wallander intresserar inte mig så mycket, hah. Inte för att jag tror att den är dålig, för det är den säkert (inte). Det är någonting med att britterna. De fattar hur man gör bra detektivserier. Sherlock Holmes-serien som gick på sommaren för 3-4 år sedan skrämde slag på mig.

Kenneth Branagh har alltid varit en sån där typ man har följt efter i utvecklingen. Vare sig det gäller hans regi eller skådespeleri så har jag i smyg alltid kollat in hans nya projekt. Kommer ihåg när jag såg nazistfilmen
Conspiracy (Sammansvärjningen) med Sandra. Hans framträdande som Heydrich är hårresande (bokstavligt). Han ler, är artig och har en läskig maktkontroll. Colin Firth var också rysligt bra i den filmen Han fick ju trots allt en massa priser för rollen. Kanske något att slå på nu igen?

Snart kommer ju filmen Thor också. Handlar om en läkarstudent som upptäcker att hans alter ego egentligen är den nordiska guden Thor. Snacka om att ta Dr Jekyll och Mr Hyde till en annan nivå. Hur som helst ska det bli kul att se hur Kenneth Branagh regisserar vidundret. Läste på trivia att den ska ungefär bli som en ny "Gladiator" fast med nordisk mytologi inflätat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback