Robin Hood VS Torchwood


Robin Hood VS Torchwood

Vad har dessa sprillans nya serier gemensamt? Jo, för det första är båda BBC produktioner.... och för det andra har båda precis avslutat sina första säsonger någonsin.

Robin Hood är ju gammal hederlig berättelse, och berättas här nu om i form av en tv-serie. Och vilka kan inte bättre om sina egna myter än britterna? Det är inte endast "ohdeladi-ohdeladi- hoppsan vilken dag"i den här serien, utan det kan se riktigt mörkt för våran stackars Robin Hood (med en aning irländska brytning). Robin v Marion i smyg, men som för tillfället uppvaktas utav Sir Guy of Gisbourne, stadens sheriff. En liten evil filur med ett snyggt käkparti. Samtidigt är det ju krig i 'det heliga landet', och massa intriger inträffar....

Torchwood däremot, är en sorts spinnoff på Dr Who, men håller sig ganska långt ifrån Dr Who, så det är inte särskilt svårt att hänga med. Torchwood är en blandning av X-files, Buffy, och tyyyyp.....vilken vanlig komiskt kärleksserie som helst. Dock har den någonting jag aldrig sett i en tv-serie, öh tja.. låt oss säga att den är otroligt sexuellt orienterad åt alla möjliga håll. Dessutom har jag nog aldrig blivit så äcklad av att se ett nyligen uppkäkat lik i mitt liv... (endast köttrester fanns kvar på det sargade skelettet - kannibalism). Och jag har sett mycket lik under min tid måste jag säga...

När man tänker efter så är båda serierna egentligen inte särskilt bra. I Robin Hood händer det inte så mycket storyvis, utan det går bara på. Medan i Torchwood händer det ganska så mycket, men mycket av det kan vara en smula överdrivet. Visst är det kul att se att man exprimenterar med andra sexuella läggningar, men man får inte ta och överdriva. Det blir som om den går från Sci-Fi serie, till L-word/G-word. Okay, to get to the point.. Men eftersom jag aldrig riktigt var en sucker för oldschool klichéer, så tror jag Robin Hood ryker, och Torchwood tar en knappt första plats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback