Tillbaka till Framtiden



Äntligen hemma igen. Nästan varje gång man går ut ur planet, går vägen till baggagebanden, tittar på Greta Garbo, Björn Björn eller Kungafamiljen som glatt tittar ner på en från väggarna fylls jag av en varm känsla. Kanske är det den långa resan som gör att man vill få det hela överstökat och åka hem till sängen, kanske är det hemlängtan, jag vet faktiskt inte.

Resan har varit ganska så skön faktiskt. Har fått vila ut rätt så mycket, trots det faktum att jag har bråkat lika mycket med mamma som jag har vilat. Mamma och jag passar lika bra tillsammans som ketchup gör i en kopp te. Tänk Jerry Seinfeld och Babu. Missförstånd som växer och växer till stora jättelika snöbollar och tillslut tar död på någon. Vi har totalt helt olika åsikter om allting, och när jag uttrycker min åsikt och lägger fram mina argument för hur jag ser det blir hon irriterad. Jag är den sista kvar i hushållet som snart ska flytta till eget och skapa mitt eget liv och det har varit särskilt svårt för henne att greppa. Så fort hon ser en liten baby lyser hennes ansikte upp och hon vänder sig mig och börjar behandla mig som om jag var 3 år gammal,, vilket är något jag har levt med hela mitt liv men accepterat just då. Men nu är jag nästan vuxen för crying out loud, och jag är trött på att behöva ta hand om en 3-årig "vuxen" kvinna som vill ta hand om sin plastdocka. Både mamma och pappa lever i sina gamla "Lex Luthor liv" med opera, champagne och balklänningar i huvudet. Det vill inte acceptera nutiden och lever kvar i sina gamla ideal och värderingar.

Visst, hon ska ha cred för att hon tagit hand om mig och min syrra alldeles själv och jobbar nästan 7 dagar i veckan för att försörja oss (Ett statement hon ofta kommer med när vi bråkar). Jag är tacksam för det, det är jag. Men om det nu är så svårt att bo kvar där vi gör är det inte bättre att hon kan flytta till en mindre lägenhet så hon kan slippa jobba lika mycket? Om jag flyttar ut slipper hon också betala för mig, och därmed blir livet ännu lättare för henne och kan kanske åka på resor oftare än vart 5:e år. Är det kanske egoistiskt att tänka så? Är det egoistiskt av mig att vilja klättra ur fågelboet och flyga själv?

Nej usch, något som skulle bli en liten summering av resan blev något helt annat...
Resan annars....

Läste mycket. Läste ut Jonathan Strange and Mr Norell som Oscar tipsat om. Tyckte om själva societetshumorn och att man blandat in Napoleon och annat historiskt i ett alternativt magiskt 1800-tal. Annars slog den inte riktigt till mig på käften sådär. Kanske är det fel på mig, men har inte riktigt blivit bortsvept av någon bok eller film på senaste tiden som har ansetts vara "Wow"-faktor. Varken Patrik 1,5, Mamma Mia eller Strange och Norell.


Bilder från resan

Kommentarer
Postat av: Nilla

var inte Patrik 1,5 bra? OO



jo förstår. växte din mamma upp i sverige? det kan bli ett sånt generationsgap, inte bara åldern men tids och kulturmässigt när ens föräldrar har levt i ett helt annat land. >
__<

Postat av: N

Tja den var ju inte riktigt dålig, men jag hade nog bara förväntat mig mer av den. :) Ville gå därifrån med världens feel good och istället blev det bara good.



Joo, min mamma växte upp i Ryssland så vi har ju rätt olika syner på hur vi ser saker..

2008-10-20 @ 11:33:06
Postat av: Nilla

Gah, förstår inte symbolanvändandet här :P allt blir fel! se, det här var inte den effekten jag var ute efter ledsen



får hoppas på Antique Bakera med en gay Kim Jae wook ^^ swoons



förstår precis , korea på 60-70 talet är som sverige i början av 1900-talet. :S Vi är generationen som hamnade mellan blodpuddingen och kebaben. :S

2008-10-21 @ 14:32:15
URL: http://eternalia.wordpress.com
Postat av: N

Jaa.. drool Vill se den som fan! När kommer den ut hos dig?



Hah, ja exakt. Låter för övrigt som en rätt så catchig boktiteln.. ;)

2008-10-21 @ 15:11:19
URL: http://thornbird.blogg.se/
Postat av: Nilla

tror 11 november? vet inte >___< gaaah!

2008-10-22 @ 19:16:11
URL: http://eternalia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback