He's got killer instinct!




Tredje säsongen är i gång i full fart. Början var något seg med tanke på vad man är vad vid i säsong 1 och 2. Nu börjar man gå upp i varv igen. Hjärtat pumpar fortfarande, ögonen sitter som fastlimmade framför den tjocka datorskärmen och isolationen är total. Läste i DN idag att man förväntas göra yttligare två säsonger till efter denna, dvs en fjärde och en femte säsong! Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta. Som tidigare nämnt vet man aldrig vart manusförfattarna planerar att hamna. Kommer Dexter helt plötsligt inse sina synder, skapa sig ett såkallat samvete och registrera sig i ett munkkloster? Han kanske utvecklar sin roll, tar på sig lite tights och mantel och kallar sig "The Dark Avenger". Positivt, negativt... I never know.

Har precis börjat att läsa första Dexter boken. Fick låna den av Martin, min väldigt nördiga
Leonard-liknande kollega på jobbet som ofta gör dagen så mycket roligare att sitta av. Det finns två sorters nördar här i världen. Det finns dem som är riktigt nördiga på det sättet att de är så försjunkna i ett ämne att man ibland tycker det är otroligt att de ens märker när de måste uträtta sina speciella behov såsom toalett och föda. Den här typen av nördar är inte så haja på att tänka outside the box, dvs de ignorerar att fler ämnen utanför sin egen existerar. Jag har tyvärr träffat väldigt många anime/manga- och boknördar som faller i denna kategori. Fungerar ju på vad som helst egentligen, konst, film, historia. Personerna är hur som helst oftast väldigt jobbiga att umgås med 24/7. 

Sedan finns det nörd version 2, eller Geek 1.2 om man vill. Dessa nördar är precis som version 1 väldigt passionerat inne i sitt ämne och vet allting om det. Till skillnad från föregående definitionen är dessa nördar "smarta" och har en bredare syn på saker och ting. Majoriteten av dessa kan tänka utanför lådan och ur andra perspektiv än sitt eget. Martin tillhör den senare kategorin. Jag verkligen diggar människan, dels för att han är riktigt vuxen (Tja, det borde man väl vara vid 38) och ansvarsfull samt eftersom han är ett stort barn som älskar Battlestar Galactica, Big Bang Theory, och Sagan om Ringen. Han är djävligt streetsmart. Frågar man något, svarar han enkelt, pedagogiskt (utan att behandla en som om man vore ung och dum) och kan snabbt pendla mellan att se lika allvarig ut som om han snackar med Påven och att en sekund senare köra en av hans dåliga imitationer av någon gammal brittisk komediserie. Anledningen till att jag skriver ett litet hyllningstal till honom är att jag inte tycker att han får tillriktigt cred för det han gör. Han gör folk glada, men många är så inne i sig själva att de inte märker det. Hur som helst gillar jag att se vuxna människor som fortfarande vågar barnsliga. Även om man råkar på världens mest torra kontor borta i Solna, enda utsikten du har är en byggplats som aldrig verkar bli klar och en chef vars mun konstant verkar suga på citroner... Vågar man barnsla till sig, skicka word-puns till kollegorna på jobbet eller helt enkelt bara vara positivt genuin inställd till andra blir livet så mycket roligare...

För mycket Dexter och sovbrist gör att Nathalie börjar bete sig som Dexter/sociopat på kontoret. Vem gör tummen upp åt folk , i riktig  "Lämna det till mig!" anda? Jag, tydligen. Hur många personer är jag?

Kommentarer
Postat av: Nilla

okej, så det står ganska klart hur vi ska kategorisera in Leonard och Sheldon... de är urtyperna.. haha :P

2008-10-30 @ 02:42:04
Postat av: N

Ha, det menar du inte ;)

Däremot tror jag inte Sheldon tillhör den majoriten version 2 nördar som kan se ur andra perspektiv än sitt eget och använda sig av det. Anledningen till att Sheldon inte klarar av att skaffa körkort medan de andra nördarna klarar av det galant. Han är lite "dumbass"...

Märks inte alls att jag tänkt på det här eller hur, hah. Hade diskussion om det på jobbet. Vad som definerar smarthet, vare sig Sheldon verkligen är smart eller ej.

Postat av: Nilla

jag tänkte mer att sheldon var version ett.. sheldon som någon som tänker outside the box.. ja.. det skulle vara en liten låda i en större låda då. :P



tror att grejen med sheldon och körkortet är att han saknar känsla för rymd. eh, haha. Han arbetar inte runt miljön, i hans miljö arbetar allt runt honom..eller ngt sånt, försöker skriva på svenska,engelska och koreanska samtidigt. it makes no sense >_<

2008-10-30 @ 12:41:58
URL: http://eternalia.wordpress.com
Postat av: N

Jomen exakt, men det beror på om man vill definiera Sheldon som smart eller som en "vanlig" människa som råkar vara obsessed i just ämnet fysik. Han anser ju att hans eget sätt att tänka på är det ändå rätta och anstränger sig därför inte ens att förstå andra människors "lådor".

Han är väl lite av båda kanske? Jag menar, det tar ju ändå någon sorts hjärnkapacitet för att kunna forska om string teorier och allt matematiska, så då är han smart? Eller..?

2008-10-30 @ 14:06:11
URL: http://thornbird.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback