Fransk söndagsmys när den är som bäst

Fransk söndag när den är som bäst
Det är söndag, och man måste ta och vila upp sig inför den hetsiga veckan som följer. Varför inte koppla av med en mysig romantisk fransk film? Om det är några som vet hur man skapar romantik på duken är det fransoserna. Bara häromdagen såg jag "En långvarig förlovning", vars slut gör vilken hopplös romantiker som helst rörd. En annan favorit är den färgsparkande franska musikalen "Les Parapluies de Cherbourg" från 1964. Jag kommer ihåg när jag först såg den. Jag uppfattade den en liten aning seg i början, även om färgerna i filmen var som rena godiset för ögonen. Det tog också ett tag att vänja sig med att de sjöng konstant, utan en enda "talreplik". Slutet var däremot något som tog mig off guard. På endast 3 minuter vändes allt, och där satt man med en banan och grät floder som den tjejen man är. ;)
Alltså två typiska söndagsfilmer...

Kommentarer
Postat av: E

så man borde alltså ta o se En långvarig förlovning? har varit sugen på den lääänge.

2007-04-03 @ 16:31:13
Postat av: Natta

Jupp, gör det! :) Riktigt söt film!

Postat av: Karin

Åh, Les Parapluies de Cherbourg är helt fantastisk! verkligen inte en av de filmer jag i normala fall skulle klassa som bra enligt egna mått, men som du sa, vid slutet är man helt förälskad, och om inte annat kan man bara njuta av de vackra scenbilderna i färgectasy ett tag^^

2007-05-30 @ 23:45:04
URL: http://dios.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback