Oscarsgalan - Alla prisgalors moder (fader)

OscarNu är det över, och det dröjer ett år innan årets filmer kan få sina priser. Jag måste erkänna att jag inte lyckades hålla mig vaken hela natten. Strax över 6 på morgonen slocknade jag och missade de två sista tunga kategorierna; Bästa skådespelare, och Bästa film. Men som tur är det finns det highlights-klipp ifrån själva galan på OSCAR.COM, där man bland annat kan hitta alla roliga skämt och tal.

Ellen Degeneres var årets programledare, och hon ledde galan utan några helst problem. Hennes humor var smart och enkel, och det är svårt att inte tycka om hennes personlighet. Hon gjorde allt från att ta myspace-bilder med Clint Eastwood från att försöka sälja sin screenplay-idé till Martin Scorsese.
Galan i år vart väldigt mångkulturell, och man riktade inte helt in på den "amerikanska" andan. Vilket jag tycker vart skönt för en omväxlings skull. Dock hade jag önskat att de hade lagt upp galan lite bättre. Det blev många långa filmklipp att titta på (Speciellt synd att openingsvideon blev så banal som den blev. Booooring.), och man sprang istället igenom original score-uppträdandena. Talen som vinnarna höll, vart inte bland de bästa heller, och många hade fuskpapper (Är det så svårt att komma ihåg en text på ca 1-2 min?).

I år vart det ingen stor vinnare som "Sagan om Ringen" eller "Titanic", utan det blev ganska utspritt och många blev glada. Att Martin Scorsese vann bästa regi var ju ganska väntat. Det vore bara dumt att neka honom ännu en oscar, så därför tror jag att den största anledningen till vinsten inte berodde på filmen, utan blev mera av en "hedersoscar". På tal om hedersoscars, jag tyckte det var lite kul när Ennio Morricone tog mot årets hedersoscar. Hela talet hölls på italienska (Clint Eastwood agerade som tolk), och man såg closeups på människor i publiken. Vissa försökte se värdsvana ut, som om de förstod vad han sade, när det egentligen satt och tänkte: "Catfish?".

Här är årets vinnare:

Performance by an Actor in a Supporting Role

Alan Arkin        Alan Arkin - Little Miss Sunshine

Best Animated Feature Film of the Year

Animated Feature       Happy Feet

Performance by an Actress in a Supporting Role

Jennifer Hudson      Jennifer Hudson - Dreamgirls

Best Documentary Feature

Documentary       An Inconvenient Truth

Achievement in Art Direction

Art Direction      Pan's Labyrinth

Achievement in Music Written for Motion Pictures (Original Score)

Score      Babel

Achievement in Music Written for Motion Pictures (Original Song)

Song      An Inconvenient Truth

Best Foreign Language Film of the Year

Foreign      The Lives Of Others

Performance by an Actor in a Leading Role

Forest Whitaker      Forest Whitaker - The Last King Of Scotland

Performance by an Actress in a Leading Role

Helen Mirren     Helen Mirren - The Queen

Achievement in Directing

Directing    The Departed

Best Motion Picture of the Year

Best Picture    The Departed


Alla vinnarna kan du hitta på OSCAR.COM.

Kommentarer
Postat av: E

trevligt med en sammanfattning! då slipper man sitta uppe hela natten hehe

Postat av: E

trevligt med en sammanfattning! då slipper man sitta uppe hela natten hehe

2007-02-26 @ 21:32:41
URL: http://gitarrhoran.blogg.se
Postat av: D

Vem visste att Clintan kunde italienska? Kul :)
Alan Arkin förtjänade sin Oscar tycker jag.

2007-02-27 @ 22:43:54
URL: http://soulauctioneer.blogg.se
Postat av: Anonym

Arohaaa! :D:D

2007-03-17 @ 16:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback