Säg farväl till gamla daniga amerikanska tv-serier

S?g farv?l till daniga gamla amerikanska tv-serier

Är du också trött på helylle amerikanska tv-serier som är flera säsonger långa, och verkar inte komma någon vart plot-vis? Om du inte tröttnat, så ber jag dig kolla in "Heroes" eller "Shark". Om du däremot har tröttnat, så ber jag dig kolla hit för en stund. Det kan verka konstigt, men på andra sidan av jorden görs det också tv-serier. Tro det eller ej, men även Sydkorea har en stor "drama-industri" (s.k K-drama).
Ett bra exempel är den romantiska komediserien My Girl,
klicka här för synopsis, vilket jag stake har nog att garantera att alla lär fälla en tår för den här draman. Vare sig du är en metallätande machokille eller Ghandi lär du inte gå ifrån oberörd. Man kan tro genom att endast se på bilderna ovan (de två nedre bilderna) att den är den superallvariga typen "Du dejtade egentligen min tvilling som nu är gravid, medan jag var och fick cancerbehandling på Bahamas i två veckor!", men så är det inte alls. Allt från kulturskämt till roliga och pinsamma situationer bjussas det på.

En annan serie är en japansk in-the-ghetto serie som heter Ikebukuro West Gate Park, och utspelar sig i Tokyos bakgård. Hittade en ganska intressant kommentar från en fellow bloggare som jag skulle vilja dela med mig:
Serien
sändes på japansk tv första gången under våren 2000 och frammanade med sin oprövade, rättframma stil reaktioner från allmänheten; IWGP var långt mer gränsöverskridande än någon japansk dramaserie ditintills varit. Explicit kring våld, sex och droger - för att vara en japansk produktion. Det här var en skitig, naturtrogen berättelse från Tokyos bakgator, ingent mesigt studioinspelat skräp om lyckliga hemmafruar som på sin höjd går ut och äter ramen på egen hand. The real shit. No fancy crap. Liksom." - fredag.blogg.se

Ikebukuro är en riktigt härligt serie, som bara bryter sig ur hela klichéerappakaljan, och är sig själv på något sätt. Det är som om de kört upp en kamera i fejset på en vanlig in-the-hood kille i Ikebukuro, och sedan följt hans vardag. Karaktärerna är otroligt egna, allt från huvudpersonen Makoto med sitt coola hårvall och keps, hans otroligt jobbiga men söta flickvän Hikaru och till sist men absolut inte minst den karismatiske Takashi, ledaren över Ikebukuros stora gäng G-boys. Humorn är dock bland den mest udda, med en sån där lite genuin grabbig humor som man egentligen inte brukar visas på TV.

Checka in dem! :) Lovar att ni inte kommer bli besvikna. Om ni blir så får ni komma fram till mig, ge mig en snyting och säga att ni förlorat 45 min á avsnitt av erat liv. Avsnitten kan laddas ner på D-addicts.com, eller ses online på Veoh.com.

Kommentarer
Postat av: Ms. Satoshi

två så totaaalt olika serier. Men som du säger! Såå värda att se!
ikebukoro central station ht07 <3 Make my dreams come true !

2007-04-14 @ 00:06:05
Postat av: Natta

Ms. Satoshi? :p Är det från tattaren?

2007-04-14 @ 09:47:32
Postat av: Ohno Satoshi

Ja kommer snart :)
Hahah, pappa tycker jag e konstig :P

Sushiii <3
Tattaren <3

2007-04-14 @ 22:20:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback